Законодавство щодо шин
Монтаж шин на диск та балансування коліс
Монтаж шин слід довіряти професіоналам. До монтажу перевіряється стан шин та дисків, а також відсутність биття, як радіального, так і бічного. Під час монтажу шини на диск важливо збалансувати систему шина-диск як по геометричному, так і по ваговому критерію, але й це ще не гарантує, що колесо буде обертатися на автомобілі без проблем.
Надзвичайно важливий етап до балансування - перевірка геометрії колеса (воно повинно бути ідеально круглим). Геометричні биття шини та диску можна компенсувати, змінивши їхнє положення відносно один одного (особливо при використанні сталевих дисків). Простіше всього це зробити професіоналам, використовуючи спеціальне устаткування.
Після досягнення геометричної ідеальності колеса по всій його окружності, потрібно досягти і його вагової ідеальності по всій окружності, інакше під час руху колесо буде «бити», що, окрім дискомфорту для водія та пасажирів, може спричинити і негативні наслідки як для самого колеса, так і для підвіски автомобіля. Досягнення вагової рівномірності по окружності колеса робиться під час балансування колеса шляхом компенсації зайвої ваги через встановлення відповідних грузиків в точках, розташованих діаметрально до виявлених на окружності колеса місць зайвої ваги. При правильно виконаному монтажі та використанні сучасної балансувальної техніки можна досягти відмінного результату.
Тиск в шинах
Шина - свого роду закрита посудина з повітрям. Для того, щоб автомобіль пересувався та ще й переміщав навантаження, у шинах повинен бути відповідний тиск. Тиск у шинах істотно впливає на характеристики руху автомобіля та на строк експлуатації шин. Перекачані шини завдають дискомфорту водію та пасажирам, передаючи на підвіску та кузов автомобіля щонайменші нерівномірності поверхні дороги та зайво навантажують елементи підвіски, спричиняючи її передчасне зношення. З іншого боку, для недостатньо накачаних шин підвищується ризик їх руйнування внаслідок перевантаження. Окрім цього, керованість автомобіля з недостатньо накачаними шинами суттєво знижується: колія на дорозі, несподіваний бічний вітер, різкі об'їзди та мінливі погодні умови можуть ускладнити безпеку руху. Наостанок, недостатньо накачані шини збільшують також витрату пального. Правильно регулюючи тиск у шинах, можна поліпшити фактор безпеки та подовжити строк експлуатації шин.
Рекомендації щодо тиску в шинах можна дізнатися в інструкції по експлуатації автомобіля або в спеціально відведених у ньому місцях: на внутрішній стороні кришки люка баку для пального або на торці торпеди при відчинених водійських дверцятах автомобіля чи на торці самих водійських дверцят. Зазвичай величини тиску даються для ситуацій часткового та повного завантаження автомобіля і є універсальними для будь-якої пори року, хоча насправді тиск в шинах має бути різним для літніх та зимових шин. Критерієм для вибору рекомендацій щодо тиску, які дають виробники автомобілів, є насамперед комфортабельність руху машини і передбачені ці рекомендації, головним чином, для літніх шин. Деякі виробники автомобілів надають рекомендації тиску також і для зимових шин, розміщаючи їх у спеціальних вимогах інструкцій для експлуатації.
Важливим фактором безпеки є також співвідношення тиску в шинах передньої та задньої осей автомобіля. Загальноприйнято підтримувати в шинах задньої вісі тиск дещо менший порівняно з тиском в шинах передньої вісі. Такий підхід сформований в основному бажанням відчуття більшої комфортності їзди – трохи недокачані шини задньої вісі м’якіше реагують на нерівномірність дорожнього покриття. Окрім цього вважається, що шини передньої вісі, окрім ваги водія та пасажирів, несуть ще й вагу двигуна. Але такий підхід насправді є невірним: в екстреній ситуації на крутих поворотах з правильно накачаними шинами задньої вісі задня частина навантаженого автомобіля поводиться відповідно до очікувань водія. А при слабко накачаних шинах задньої вісі задню частину автомобіля зносить. Пов’язано це з тим, що недокачані шини, маючи меншу жорсткість внаслідок меншого тиску в них, реагують повільніше не сили, що виникають в колесі під час зміни напрямку руху. Якщо автомобіль ще й завантажений, це тільки погіршує ситуацію.
Під час накачування шин отрібно враховувати також вплив зміни зовнішньої температури на тиск у шинах, оскільки зміна температури впливає на тиск повітря у шинах: зміна температури на 10°С приблизно дорівнює 10 кРа зміни тиску: тому при переході з теплої до холодної погоди тиск в шинах треба підвищити, а при переході навпаки – зменшити. Окрім цього, ніколи не регулюйте тиск у шинах відразу після їзди - під час руху шини завжди нагріваються. Не забувайте також регулярно перевіряти тиск і у запасному колесі.
Залишкова глибина протектора
Законом визначено мінімальній, безпечній для водіїв, рівень залишкової глибини протектора літньої шини – відповідно до закону, він має бути не менше 1,6 мм. Рівень залишкової глибини протектора зимової шини в Україні законодавчо не врегульований, а в європейських країнах становить не менше 3 мм. При дотриманні цих мінімальних меж автомобіліст уникне штрафу, але насправді, з точки зору звичайної безпеки, встановлені законом межі занадто малі.
На сухій літній дорозі водію не потрібно думати про шини. Але якщо вас настигне злива або вранці на поверхню проїжджої частини випаде рясна роса, то ситуація різко зміниться. Якщо шини зношені та у поганому стані, потоки води можуть ускладнити керування автомобілем.
Під час великої кількості опадів краще їздити на нових шинах. Уникнути неприємностей при великій кількості опадів легше, якщо шини Вашого автомобіля мають протекторний малюнок та здатні витискати воду, що потрапила між шинами і поверхнею дороги. Наприклад, згідно з тестами, проведеними фірмою Nokian Tyres, вода з-під шин при зношуванні глибини протектора до 1,6 мм не витісняється вже на швидкості 76 км/год, тоді як у нових шин це відповідає швидкості 96 км/год.
Якщо шини стерлися більше ніж на 4 мм, то характеристики щодо протидії потраплянню води значно слабшають і небезпека аварії надзвичайно зростає. Навіть нові шини повністю не вирішують цієї проблеми, тому так важливо обирати розумний швидкісний режим під час сильних опадів, аби забезпечити максимальну керованість автомобіля.
Для відстеження зношування шин фірмою Nokian Tyres запатентовано оригінальне нововведення, якого немає в інших виробників шин. На більшості шин Nokian у трьох місцях на протекторі вигравірувані цифри 8-7-6-5-4-3-2. Ідея полягає в тому, що зі зменшенням глибини канавки протектора на 1 мм, зникає одна з цифр ряду. Стежачи за ним, водій бачить, як зношується шина, і може вчасно міняти розташування шин на автомобілі.
На зношування шин впливають час установки, тип шини, якість балансування, тиск у шинах, модель автомобіля та стиль водіння. Зношування суттєво збільшується, якщо на автомобілі неправильні кути установки коліс, дефект гальм або погіршився стан амортизаторів.
Велике вплив на кінцевий результат має також стиль водіння, стан транспортного засобу та умови їзди. Згідно з проведеними дослідженнями, наступні фактори найбільше впливають на зношування шин:
Стиль водіння – 30%,
Пора року – 20%,
Стан машини – 20%,
Стан дороги та маршрут – 20%,
Параметри гумової суміші протектора шини – 10 %.
Подовження терміну служби шин
1. Регулярно перевіряйте тиск у шинах. Якщо він не однаковий в усіх шинах, шини стиратимуться нерівномірно, що негативно впливатиме на якість їзди.
2. Міняйте шини місцями на осях автомобіля через кожні 5000-10000 кілометрів пробігу (оптимально через 8000 км), оскільки задні і передні шини зношуються по-різному. Не забувайте перевіряти тиск у шинах під час їх заміни.
3. Якщо зимові шини різної якості, то шини у кращому стані слід установити на задню вісь, а гірші шини - на передню. Гарне зчеплення зимових шин з дорогою дуже важливе, оскільки завдяки цьому транспортний засіб більш керований. Якщо зчеплення погіршиться, автомобіль зможе швидше набирати швидкість після старту, але керованість при таких шинах знижується. Згідно зі статистикою, взимку більшість аварій стається через погіршення зчеплення задніх коліс із дорогою.
4. Після встановлення коліс перевірте на боковій частині шин знак, що вказує напрямок обертання. Встановіть шини згідно зі знаком. Якщо шини буде встановлено не за напрямком обертання, вони працюватимуть гірше.
5. Рухайтесь спокійно. Раптові гальмування та зісковзування убік значно вкорочують термін служби ваших шин. Нові шини слід обкатувати, так само як і нові автомобілі. Спокійна їзда і при можливості менша кількість ривків на перших 500 кілометрах шляху подовжать термін служби ваших шин.
6. Перевірте старі шини при заміні. Зношеність експлуатованих шин, які було правильно встановлено, буде рівномірною. Якщо старі шини зносилися нерівномірно, то під час заміни шин слід неодмінно перевірити геометрію керування автомобілем (розвал-сходження коліс).
Термін придатності шин
У галузі з виробництва шин побутує одностайна думка щодо старіння шин. Найбільші виробники шин у Фінляндії дотримуються рекомендацій щодо віку шин європейських організацій з експлуатації STRO та ETRMA. За одностайним поглядом представників галузі, без експлуатації і при правильному зберіганні нова шина зберігає початкові технічні характеристики протягом не менше п'яти років.
В якості загального строку експлуатації шини з моменту виготовлення, відповідно до міжнародної практики, рекомендуються 10 років експлуатації. При цьому шини можуть бути виготовлені за п'ять років до їх продажу і продаватися як нові. Проте, згідно із загальноприйнятими нормами торгівлі, потрібно інформувати покупця про дату виготовлення шин, якщо йдеться про шини, виготовлені більше ніж три роки тому.
Максимальний термін служби шини після її прийняття в експлуатацію важко встановити, оскільки стирання шини та її старіння залежить від багатьох чинників. Згідно з міжнародною практикою рекомендований термін служби шини становить максимум 6 років, але зазвичай шини зношуються раніше цього терміну.
Чаз заміни шин з літніх на зимові і навпаки
В зв’язку з нестабільністю часу зміни пор року, неможливо календарно визначити час переходу з літніх шин на зимові і навпаки. Загальновизнаним критерієм переходу з літніх шин на зимові є перехід середньодобової температури через поріг 7°С: якщо такий перехід відбувається вниз – слід переходити з літніх шин на зимові, якщо ж вверх – навпаки, з зимових на літні.