Параметри шини

Розмір шини

Розмір шини є першим з найважливіших параметрів шини і визначається комбінацією трьох величин: шириною шини, висотою профіля шини та діаметром бортового кільця. Існують дві системи позначення цих величин: метрична та дюймова. У зв’язку з поширеністю в Україні саме метричної системи розглянемо ці параметри саме в ній.
Ширина шини визначається в міліметрах числом, кратним п’яти з шагом десять: 175, 185, 195, …, 205, 215, 225 і т.д. При цьому треба мати на увазі, що це число відображає поперечну ширину профіля шини в найширшій його частині, а не ширину протектора шини, оскільки ширина протектора часто може не співпадати з шириною шини.

ілюстрація

Висота профіля шини визначається відносно ширини – у відсотках від ширини шини числом, кратним п’яти з шагом п’ять: 35, 40, 45, …, 65, 70, 75 і т.д. Таким чином, у шини шириною 175 мм і відносною висотою 70, абсолютна висота становитиме 175 мм х 70% = 122,5 мм.
Діаметр бортового кільця визначається в дюймах цілим числом з шагом один: 13, 14, 15, …, 19, 20, 21 і т.д. Таким чином, діаметр бортового кільця визначений числом 13 в дюймах, в сантиметрах становить 13 х 2,54 = 33 см.
Розмір шини в маркуванні шини позначається комбінацією цих трьох чисел, записаних (для радіальної шини) наступним чином:
[ширина]/[висота]R[діаметр], або 175/70R13, де:
175 – ширина шини в міліметрах;
70 – висота профіля шини у відсотках її ширини;
13 – діаметр бортового кільця шини в дюймах.
При цьому слід мати на увазі, що зовнішній діаметр шини може залишатися незмінним при варіюванні ширини, висоти профіля та діаметра бортового кільця шини. Для того, щоб зовнішній діаметр шини залишався незмінним, потрібно при зменшенні висоти її профіля одночасно збільшувати її ширину.

ілюстрація

Тип конструкції каркасу

Залежно від орієнтації ниток корду в каркасі, шини розрізняють на радіальні та діагональні. У радіальних шинах нитки корду розташовані вздовж радіуса колеса. У діагональних шинах нитки корду розташовані під кутом до радіуса колеса, а нитки сусідніх шарів перехрещуються. Радіальні шини конструктивно твердіші, внаслідок чого мають більший ресурс, мають стабільність форми плями контакту, створюють менший опір коченню, забезпечують меншу витрату палива. Через можливість варіювати кількість шарів каркасу (на відміну від обов'язково парної кількості в діагональних) і можливості зниження кількості шарів, знижується загальна вага шини, товщина каркасу. Це знижує розігрів шини при коченні - збільшується термін служби. Брекер та протектор так само легше вивільняють тепло - можливе збільшення товщини протектора та глибини його малюнку для поліпшення прохідності по бездоріжжю. У зв'язку з цим на даний момент радіальні шини для легкових автомобілів практично повністю витиснули діагональні.
Тип конструкції каркасу в маркуванні шини позначається літерою «R» для радіальної шини та літерою «D» для діагональної шини, між числом, що визначає висоту шини, та числом, що визначає діаметр її бортового кільця, наступним чином:
[ширина]/[висота][тип конструкції каркасу][діаметр], або 175/70R13, де:
175 – ширина шини;
70 – висота профіля шини;
R – радіальний тип конструкції каркасу;
13 – діаметр бортового кільця шини.

Індекс навантаження

Індекс навантаження є наступним важливим параметром шини, який визначає її здатність нести на собі вагу автомобіля, пасажирів та вантажу. Він визначається в кілограмах припустимого навантаження шини вагою, яку здатна нести одна окрема шина автомобіля, та позначається одно-, дво- чи тризначним числом, що відповідає цій величині відповідно до нижченаведеної таблиці:

Індекс навантаження в маркуванні шини позначається одразу після розміру шини наступним чином:
[ширина]/[висота][тип конструкції каркасу][діаметр][індекс навантаження], або 175/70R13 82, де:
175 – ширина шини;
70 – висота профіля шини;
R – тип конструкції каркасу;
13 – діаметр бортового кільця шини;
82 – індекс навантаження шини, якому відповідає вага 475 кг, яку здатна нести одна така шина.

Індекс швидкості

Індекс швидкості визначає межу безпечної швидкості, до якої може експлуатуватися така шина. Він визначається граничною величною маскимальної швидкості, що здатна витримувати шина в кілометрах на годину, і позначається літерою відповідно до нижченаведеної таблиці:

Індекс швидкості в маркуванні шини позначається одразу після індексу навантаження шини наступним чином:
[ширина]/[висота][тип конструкції каркасу][діаметр][індекс навантаження][індекс швидкості], або 175/70R13 82Т, де:
175 – ширина шини;
70 – висота профіля шини;
R – тип конструкції каркасу;
13 – діаметр бортового кільця шини;
82 – індекс навантаження шини;
Т – індекс швидкості шини, якому відповідає максимально швидкість 190 км/год, яку здатна витримувати така шина.

При установці шин високих індексів швидкості необхідно пам'ятати про зміну вантажопідйомності шини, коли швидкість зростає до максимально дозволеної. На граничних швидкостях, близьких до максимально дозволеної для даної шини, її вантажопідйомність знижується пропорційно росту швидкості. Нижче наведено таблицю, у якій зазначено, як ріст швидкості впливає на вантажопідйомність:

*При швидкості більше 300 км/годину вантажопідйомність шин і використовуваний у них тиск потрібно погоджувати з виробниками автомобілів і шин, з огляду на властивості транспортних засобів і їхнє використання.

Відповідно до вищезазначеної таблиці, для безпечного руху на граничних для шини швидкостях, потрібно завантажувати автомобіль з врахуванням зниження на цих швидкостях максимально дозволеного завантаження шини – інакше існує високий ризик того, що за цих умов конструкція шини не витримає такого режиму експлуатації і відбудеться руйнування шини. Враховуючи, що таке руйнування відбуватиметься на одночасному збігу двох вкрай небезпечних обставин: високої швидкості та високого навантаження автомобіля, наслідки такого руйнування можуть бути вкрай тяжкими.

Відповідно до вищенаведеної таблиці можна розрахувати зміну індексу навантаження для певної шини на граничних для неї швидкостях.

Приклад 1. Шина 195/65R15 91V
Індекс навантаження 91 = 615 кг
Вантажопідйомність шини при швидкості 240 км/годину становить 91 % від зазначеного індексу навантаження, або 0,91 х 615 кг = 560 кг.

Приклад 2. Шина 225/65R16 91W
Індекс навантаження 95 = 690 кг
Вантажопідйомність шини при швидкості 270 км/годину становить 85 % від зазначеного індексу навантаження, або 0,85 х 690 кг = 587 кг.

Тобто, при русі на максимально дозволеній швидкості шину з Прикладу 1 треба завантажувати вагою не більше 560 кілограмів, а шину з Прикладу 2 – не більше 587 кг.

Тип малюнку протектора та направленість шини

За типом малюнку протектора шини поділяють на симетричні та асиметричні. Асиметрична шина має асиметричний малюнок протектора відносно осьової лінії протектора шини, симетрична – вдповідно симетричний. Тип малюнку протектора ніяк не позначається в маркуванні шини.

 

Симетрична та асиметрична шини

Асиметричні шини – зазвичай літні шини. Дизайн зовнішньої частини протектора звичайно виконаний заодно з поздовжньою канавкою шини. Дизайн внутрішньої частини протектора зазвичай більш роздроблений і має більше поперечних канавок. Шину потрібно встановлювати відповідно до наявних на боковині відміток, наприклад, відмітка «inside» повинна бути з внутрішнього боку, а «outside» – з зовнішнього боку. Шина з асиметричним малюнком, як правило, має індекс швидкості Н або вищий. Завдяки асиметричному малюнку протектора досягаються кращі властивості шини на поворотах, при гальмуванні та краще зчеплення на мокрій поверхні.
Симетричні шини мають симетричний малюнок протектора відносно його осьової лінії. Вважається, що симетрична шина має краще співвідношення якість-ціна, адже не кожного водія цікавить забезпечення максимально можливих параметрів експлуатації. Тому симетричні шини для багатьох можуть бути гарним недорогим рішенням при виборі шин.

За направленістю обертання шини поділяють на направлені та ненаправлені.


Направлена на ненаправлена шини

Направлені шини встановлюються відповідно до зазначеного напрямку обертання, оскільки протектор таких шин спеціально спроектований для забезпечення максимальних характеристик саме в цьому напрямку обертання. Відмітка про напрямок обертання стоїть на боковині шини. Направлені літні шини (часто зі стрілоподібним малюнком протектора) дають найкращі властивості при русі на мокрій трасі. Такий дизайн ефективно видаляє воду з-під колеса навіть при русі на високій швидкості. Направлені зимові шини забезпечують поліпшене вгризання шашок і ламелей у дорогу, а також здатність шини видаляти шугу, сніг та воду.

Поєднанням параметру симетричності та напрямку обертання виділяється підклас асиметричних направлених шин.

Асиметричні направлені шини найчастіше – літні. Їх специфіка полягає в тому, що для комплектації лівої та правої сторін автомобіля потрібні різні, відповідно ліві та праві шини. Такі шини установлюють відповідно до інструкції: шину з відміткою «Left» ставлять на ліву половину автомобіля, а шину з відміткою «Right» - на праву половину, враховуючи при встановленні одночасно і напрямок обертання шин. Завдяки поєднанню одночасно як асиметричності, так і направленості шини, прагнуть поєднати кращі властивості асиметричної шини та шини з певним напрямком обертання.

Сезонність

За періодом експлуатації шини поділяються на літні, зимові та всесезонні.
Літні шини призначені для використання за умов, характерних для літа (високі температури, дощі та ін.). Протектор цих шин має малюнок, що забезпечує якісне зчеплення з асфальтом та високий спротив ефекту аквапланування. Гума протектора, що використовіється для цих шин, зазвичай твердіша за гуму зимових шин, оскільки повинна забезпечувати тривалу експлуатацію на розігрітому твердому літньому асфальті.
Зимові шини призначаються для експлуатації при низьких температурах зимньої пори року. Від літніх їх відрізняє більш м’яка суміш гуми протектора та насичене ламелювання. Всі зимові шини в свою чергу поділяються на шиповані (або такі, що підлягають шипуванню) та фрикційні (які не мають шипів і не шипуються).
Шиповані шини найкраще поводяться в суворих зимових умовах та при мінливій погоді. Окрім гумової суміші протектора та ламелювання, зчеплення з поверхнею дороги забезпечується шипами. Фрикційні шини забезпечують гарне зчеплення з зимовою дорогою за рахунок спеціальної гумової суміші протектора та дуже насиченого ламелювання.
Всесезонні шини є ціновим компромісом між літніми та зимовими шинами з метою зменшення витрат. Конструкція їх протектора зазвичай має елементи, характерні як для зимових, так і для літніх шин, а твердість гумової суміші знаходиться посередині між твердістю гуми літньої та зимової шин. Як все універсальне, що завжди програє спеціальному, всесезонна шина влітку забезпечує гірші параметри експлуатації, ніж літня шина, а взимку – гірші, ніж зимова.
Сезонність літньої шини ніяк не позначається в маркуванні шини. Сезонність зимової шини позначається на її боковині позначкою «М+S» «MS» або «M&S» та стилізованим знаком у вигляді сніжинки на фоні контуру гори.
ілюстрація

Дата виготовлення шини

Дата виготовлення шини позначається символом, який називається DOT-код. DOT-код являє собою чотиризначне число, перші дві цифри якого позначають номер тижня, а останні дві цифри – номер року, протягом якого була вироблена шина.
Наприклад, кобінація цифр «3209» DOT-коду шини позначає, що така шина була вироблена протягом 32-го тижня 2009 року.

Опір коченню

При русі колеса частину енергії шина витрачає на деформацію внаслідок переміщення плями контакту. Ця енергія віднімається з кінетичної енергії, що передається тілу шини, і тому колесо гальмує. На опір коченню може йти до 25-30 % енергії палива. Втім, цей відсоток великою мірою залежить від швидкості автомобіля. На великих швидкостях він мізерно малий.
Опір коченню залежить від багатьох конструктивних та експлуатаційних факторів: конструкції шини, тиску повітря в шині, температури, навантаження, швидкості руху автомобіля, стану підвіски автомобіля, стану дорожньої поверхні.
Найбільшою мірою опір коченню залежить від таких конструктивних параметрів шин, як кількість шарів і розташування ниток корду, товщина і стан протектора. Зменшення кількості шарів корду, товщини протектора, застосування синтетичних матеріалів (і скловолокна) з малими гістерезисними втратами сприяють зниженню опору коченню. Зі збільшенням розміру шини (діаметра) за інших рівних умов опір коченню також знижується.
Експлуатаційні фактори мають великий вплив на величину моменту опору коченню. Так, з підвищенням тиску повітря в шині і її температури опір коченню зменшується. Найменший опір коченню має місце при навантаженні, близькому до номінального. Зі збільшенням ступеня зношеності шини воно зменшується. На дорогах із твердим покриттям опір коченню багато в чому залежить від розмірів та характеру нерівностей дороги, що зумовлюють підвищене деформування шин і підвіски а, отже, додаткові витрати енергії. При русі по м'яких або брудних опорних поверхнях затрачується додаткова робота на деформування ґрунту або видавлювання бруду та вологи, що знаходяться в зоні контакту колеса з дорогою. Дослідження показують, що при русі автомобіля зі швидкістю до 50 км/год опір коченню можна вважати постійним. Інтенсивне зменшення опору коченню спостерігається при швидкості понад 100 км/год. Пояснюється це збільшенням витрат енергії при ударах та коливальних процесах, що відбуваються в шині при високих швидкостях руху.